De aankoop en verkoop van een onderneming is een complex proces. Juridische, bedrijfseconomische en fiscale zaken moeten goed op elkaar afgestemd worden. Een bedrijfsovername is dan ook teamwork, vraagt om een zorgvuldige voorbereiding én kennis van zaken. De adviseurs van Bedrijfsovername Advies hebben jarenlange ervaring en zijn optimaal op elkaar ingespeeld.

Een bedrijfsovername is teamwork

Heb je een eigen (financieel) adviseur? Dan kent die je onderneming het beste. Onze overname-advocaten, fiscalisten of bedrijfsadviseurs voegen graag hun specialistische kennis toe om je team compleet te maken. Samen begeleiden wij dit proces, ontzorgen je maximaal om zo het beste resultaat voor jou te bereiken.

Benieuwd hoe wij het maximale uit je overname halen? Neem direct contact met ons op voor een vrijblijvende kennismaking!


Stappenplan bij bedrijfsovername

Alleen een zorgvuldige voorbereiding resulteert in een succesvolle transactie – tegen de beste prijs én voorwaarden. Om te komen tot een aan- of verkoop zonder ‘gedoe achteraf’, doorgaans de volgende stappen:

Stap 1: De voorbereiding

Om een aan- of verkoop succesvol te laten verlopen, is een tijdige en goede voorbereiding essentieel.

De verkoper moet zijn onderneming ‘verkoopklaar’ maken en de koper moet zijn onderneming voorbereiden om de target aan zijn onderneming toe te voegen. Vooral de verkoper doet er verstandig aan om tijdig met de voorbereiding te beginnen.

Lees meer Verkoper | Lees meer Koper

Stap 2: De zoekfase

Ben je klaar om je onderneming ‘in de verkoop’ te zetten óf zoek je een onderneming om je geformuleerde strategie/doel te realiseren; dan is het tijd voor de volgende stap. De zoek- of matchingfase. Samen met een bedrijfsovernameadviseur/bedrijfsmakelaar gaan we op zoek naar een geschikte kopen/verkoper. Dit proces vraagt om strikte geheimhouding en kennis van je branche.

Lees meer Verkoper | Lees meer Koper

Stap 3: De onderzoeks- én onderhandelingsfase

Na alle voorbereidingen is het nu zaak om niet alleen goede afspraken te maken, maar ook om zorgvuldig onderzoek te doen naar wat je koop. Tijdens deze (intensieve) fase is het essentieel om alle lijntjes aan elkaar te knopen, een Due Dilligence uit te voeren en alle afspraken goed uit te werken. Afhankelijk van de vorm van de transactie kent deze fase specifieke aandachtspunten.

Lees meer Verkoper | Lees meer Koper

Stap 4: Contracting en afstemming

Hoewel fase 3 al start met het opstellen van een non-disclosure agreement (NDA) of geheimhoudingsovereenkomst – zal op een bepaald moment een intentieovereenkomst of (uiteindelijk) een koopovereenkomst opgesteld moeten worden. Alle afspraken tijdens het hele overnameproces moet zorgvuldig vastgelegd worden.

Tijdens deze fase zal ook contact gelegd moeten worden met ‘derden’, zoals (ver)huurders, andere contractanten en soms (key)werknemers om hier afspraken mee te maken.

Lees meer Verkoper | Lees meer Koper

Stap 5: Overdracht

Met het tekenen van de koopovereenkomst wordt het overnameproces formeel afgrond en afgewikkeld. Naast de koopovereenkomst worden ook andere afspraken vastgelegd, zoals eventuele leningsovereenkomsten, pandakten, aandeelhouders- en/of managementovereenkomsten.

Moeten er aandelen overgedragen worden, dan vindt ondertekening (doorgaans) plaats bij de notaris. In elk geval zal deze fase een bijzonder moment zijn, waar de verkoper afstand doet van zijn onderneming en de koper het eigendom en de leiding gaat overnemen.

Lees meer Verkoper | Lees meer Koper


Maar eerst: Gratis kennismaking!

De aan- en verkoop van een onderneming doen de meeste ondernemers hoogstens een paar keer in hun leven. Het is dan ook van groot belang dat je de adviseurs kiest die bij je passen.

Snel, duidelijk, eerlijk en pragmatisch. Aanpakkers die voor het beste resultaat gaan!

Wij maken graag even tijd voor je om kennis te maken!